De verwachtingen en o.a. de conditionele voorbereidingen.

11 januari 2015 - Grolloo, Nederland

Op dag 1 vertrekken we van Schiphol in een 11 uur durende vlucht naar Johannesburg. Vervolgens na aankomst vertrekken wij naar ons hotel net buiten Johannesburg. Dag 2 beginnen we de dag met een stadstoer door de hoofdstad Pretoria. Pretoria wordt ook wel de 'Jacaranda stad 'genoemd vanwege de meer dan 80.000 Jacaranda bomen die, vooral in de lente, een prachtige paarse gloed aan de stad geven. We rijden naar o.a. Church Square waar diverse mooie gebouwen uit de eind 19de eeuw staan.

We maken een stop bij het Kruger Huis wat u ook kunt bezoeken. Het Kruger Huis is het laatste huis waar President Paul Kruger heeft gewoond voordat hij Zuid-Afrika verliet. Het huis was één van de eerste huizen in Pretoria met electriciteit en een telefoonlijn.

Na het centrum bezoeken we het Voortrekker Monument en de Union Buildings. Het Voortrekker Monument is opgericht ter herinnering aan de grote trek van de blanke pioniers. In de Union Buildings bevindt zich het administratieve hoofdkwartier van de regering en vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de stad en de omliggende tuinen.

In de middag hebben wij de mogelijkheid om een excursie te boeken naar Soweto=South west Township, het Mandela museum en het huis van Desmond Tutu.

Er zijn twee verschillende opties waarbij de sfeer van Soweto goed ervaren kan worden: Een twee uur durende fietstour of met een kleine bus met een lokale gids die ons vergezelt en zijn Soweto laat zien.Het lijkt ons een hele ervaring!

Dag 3 Pretoria - OhrigstadVia de plaatsjes Witbank, Middelburg en Dullstroom naar Ohrigstad, waar we overnachten in onze lodge in een privéreservaat. In de middag gaan wij met open 4WD, een gamedrive op zoek naar diverse antilopen soorten, zoals de sabel antilope, springbok en gemsbok die in het privéreservaat voorkomen. 's Avonds geniet u van een echt Zuid-Afrikaans welkomstdiner.

Dag 4 Ohrigstad - Panorama Route

Na een heerlijk uitgebreid ontbijt rijden we vandaag de Panorama Route. We gaan naar de Blyde Rivier Canyon voor een prachtig uitzicht op het drie na grootste ravijn ter wereld met de Drie Rondavels en maken we een wandeling naar de Bourke's Luck Potholes waar rivierdraaikolken vreemde ronde gaten in de rotsen hebben gevormd. Ook kunnen we genieten van het uitzicht bij God's Window en een kijkje bij de Lisbon waterval. Voordat we terug naar Ohrigstad zullen rijden gaan we naar Pilgrims Rest, het oudste mijnstadje van Zuid-Afrika en nog geheel in oorspronkelijke staat. We lopen zo de 19de eeuw binnen.

Dag 5 Ohrigstad - Kruger National Park.

Onderweg naar het Kruger National Park bezoeken we vlakbij Hazyview de koffieboerderij, Sabie Valley Coffee. Hier hebben we de mogelijkheid om te genieten van een heerlijk kopje lokaal geproduceerde koffie.Ook is het mogelijk om een korte rondleiding over de boerderij te krijgen.

Hazyview is een gezellig dorpje met veel leuke terrasjes, winkeltjes en een kunstgalerij, dit natuurlijk in Zuid-Afrikaanse sferen. Hier is de mogelijkheid om eventuele aankopen te doen en/of te genieten van de bedrijvigheid in het dorp zelf. In de loop van de middag komen we aan in onze tented lodge op de grens van het Krugerpark, waar de mogelijkheid is om die avond al een eerste gamedrive te maken op zoek naar de dieren die vooral 's nachts actief zijn.

Dag 6 Kruger National Park.

​Met een eigen comfortabele bus gaan we vandaag in het bekende Kruger National Park op zoek naar de Big Five ( olifant, leeuw, luipaard, buffel en neushoorn). Het Krugerpark bestaat inmiddels uit meer dan 2 miljoen hectare met een grote variëteit aan wilde dieren. Ook hier bestaat de mogelijkheid om een gamedrive te maken met een professionele ranger in een open 4WD.

Dag 7 Kruger National Park - Swaziland.

Deze ochtend hebben we de mogelijkheid om een wandelsafari te maken. Een bijzondere ervaring waarbij we meer kunnen leren over de kleinere dieren en sporen, maar ook de kans heeft om de grotere dieren tegen te komen. Aan het begin van middag rijden we naar Swaziland waar we aan het eind van de middag aankomen in MlilwaneWildlife Sanctuary. Hier overnachten we in zogenaamde Beehives, typisch Afrikaanse hutten.

Dag 8 Swaziland.

We kunnen vandaag de hele dag besteden aan het maken van wandelingen in Mlilwane, op zoek te gaan naar de nijlpaarden in de Hippo pool bij het restaurant of te relaxen bij het zwembad.Er zijn ook diverse excursies waar we aan deel kunnen nemen zoals een culturele tour waarbij je veel leert over de Swazi cultuur en manier van leven.

We bezoeken een schooltje, lokale kunstenaars en een familie thuis. Een bezoek aan het nabij gelegen Mantenga Natuurreservaat met het Swazi Cultureel dorp behoort ook tot de optie's.

Dag 9 Swaziland - Hluhluwe

Eenmaal onderweg bezoeken we een leuke souvenirmarkt en de Swazi Candles kaarsenfabriek, waar met de hand kaarsen worden gemaakt in vele motieven en vormen. We gaan de grens met Zuid - Afrika weer over en de komende twee nachten logeren we in een gezellige lodge in de omgeving van Hluhluwe.

Dag 10 Hluhluwe Wildreservaat.

Vandaag kunnen we heerlijk uitslapen of er voor kiezen om op tijd op te staan en een bezoek te brengen aan Nompondo. Nompondo is een Zulu-dorp en hier krijg je de gelegenheid om meer te leren over het leven in een hedendaags Zulu-dorp grenzend aan het Hluhluwe Wildpark. Je bezoekt een school en één van de families thuis.

Na de lunch gaan we een gamedrive maken met een open 4WD in het befaamde Hluhluwe Wildpark, waar onder andere de witte en zwarte neushoorns, de rest van de Big Five en vele andere diersoorten leven. Dit wildpark ligt schitterend tussen de bergen, beschikt over de grootste populatie witte neushoorns en is zéér de moeite waard!

Dag 11 en 12 Hluhluwe - St. Lucia

We rijden door naar het iSimangaliso Wetland Park. Het is één van de weinige parken in de wereld dat uit vijf verschillende ecosystemen bestaat en waar meer dan 800 nijlpaarden en 1000 krokodillen leven. Ook is er de gelegenheid om een mooi boottocht te maken.

De rest van de dag zijn we vrij om te genieten van bijvoorbeeld het strand of om te gaan lunchen in het gezellge dorp St. Lucia. We kunnen ook in de late avond een gamedrive maken in het Cape Vidal Wetland Park.

Dag 13 St. Lucia - Durban.

​Vertrek naar Durban, een interessante stad met een oosterse sfeer aan de Indische Oceaan en één van Zuid-Afrika's meest populaire strandplaatsen. We maken een stadstoer en zien de kleurrijke Indische kruidenmarkt en de prachtige botanische tuinen. Vervolgens kunnen we ook nog naar het gezellige uShaka Marine world, het grootste marine park van Afrika.

Dag 14 Durban - Drakensbergen.

Deze dag verlaten we de kust voor de 'Vallei met de duizend heuvels' en gaan op weg naar de indrukwekkende Drakensbergen. Onderweg bezoeken we het Phezulu Cultural Village. Hier genieten we van de traditionele dansen en zien we een traditionele 'beehive',bijenkorfachtige huizen, van binnen. Ook krijgen we uitleg over de gebruiken en rituelen van de Zulu-cultuur. Hierna vervolgen we de route naar de zuidelijke Drakensbergen waar we zullen overnachten.

Dag 15 Drakensbergen.

Vrije dag om dit prachtige gebied op een sportieve manier te verkennen.Zoals wandeltochten maken, paardrijden of gewoon genieten van het resort. Maar we hebben ook de mogelijkheid om vandaag een spectaculaire tocht via de Sani Pass te maken naar Lesotho, het hoogst gelegen koninkrijk.

Ooit was de Sani Pass een smal pad waar te voet en ezel wol en mohair naar beneden werden gebracht in ruil voor dekens, kleding en maismeel. Tegenwoordig gaat er een bredere, maar zeker niet minder spectaculaire weg omhoog. In de laatste 8 km stijgen we nog zo'n 1000 meter! Deze weg is dan ook alleen toegankelijk met een 4WD. In Lesotho kunnen we dan ook genieten van een drankje in het hoogste café van Afrika op, schrik niet, 2874 meter.

Dag 16 Drakensbergen - Wild Coast.

Vandaag hebben we een lange dag voor de boeg. We rijden naar Umtata, de vroegere hoofdstad van het thuisland Transkei en ook wel 'Mandela land' genoemd, omdat deze bekende Zuid-Afrikaan hier is opgegroeid. We brengen een bezoek aan het nabijgelegen Nelson Mandela Youth and Heritage Centre in Qunu. Op onze route naar de Wild Coast, rijden we langs één van Nelson Mandela's huizen. Aan het eind van de dag komen we aan in de Wild Coast.

Dag 17 Wild Coast.

Een dag van ontspanning. We maken een heerlijke wandeling over de eindeloze stranden, zwemmen in het water van de Indische Oceaan en genieten van de onaangetaste schoonheid van het landschap. In de Wild Coast leven veel Xhosa, een van de grootste bevolkingsgroepen in Zuid-Afrika, op de glooiende, groene heuvels aan de ruige kust.

We kunnen ook een Xhosa-dorp bezoeken om zo uit de eerste hand de verhalen van deze bevolkingsgroep te horen. Aan het eind van de dag maken we een heerlijke cruise op de Qolora rivier.

Dag  18 Wild Coast - Port Elizabeth

Na het ontbijt rijden we via King Williams Town en Grahamstown, waar we het "Observarory" museum kunnen bezoeken, naar Port Elizabeth. Hier kunnen wij een heerlijke wandeling langs het strand maken of ontspannen verblijven bij het hotel.

Dag 19 Port Elizabeth - Addo National Park.

In de ochtend gaan we naar het Addo Elephant National Park voor een gamedrive met onze eigen comfortabele bus, en voor wie dat wil is het ook mogelijk om in een open 4WD de gamedrive te maken. Naast de 550 olifanten zijn er ook verschillende andere dieren aanwezig, zoals de zwarte neushoorn, de buffel en de overige dieren van de 'Big Five'.

Dag 20 Port Elizabeth - Knysna - Tuinroute.

Als we Port Elizabeth achter ons hebben gelaten gaan we de beroemde tuinroute verkennen. De tuinroute dankt haar naam aan de weeldirig groene bossen en heeft hiernaast ook nog spectaculaire kliffen en witte zandstranden. Niet voor niets is de tuinroute één van de meest geliefde reisbestemmingen van Zuid-Afrika.

Onze eerste stop gaat in het Tsitsikamma National Park worden. We kunnen hier even wandelen naar de hangende brug over de Storms Rivier die hier uitmondt in zee. We rijden door naar Knysna waar we aan het eind van de middag aankomen. Knysna ligt aan een mooie lagune en de omgeving wordt ook wel gezien als de 'Tuin van Eden'.

Dag 21 Knysna.

​In de ochtend kunnen we een korte stadstoer maken door Knysna zodat we goed de weg weten te vinden en waar we de leuke winkeltjes en gezellige terrasjes zijn. We kunnen hier de rest van de dag verblijven of een excursie maken naar het Featherbed Nature Reserve. Dit reservaat is privé eigendom en een uniek stukje natuur, gelegen op het westelijke punt van de toegang tot oceaan vanuit de lagune. Met de boot gaan we over de lagune om vervolgens met een 4WD en aanhanger naar boven te gaan voor de werkelijk prachtige uitzichten op de oceaan, de lagune en Knysna. We kunnen met de 4WD weer naar beneden, maar ook  met de gids teruglopen. Aan ons de keus.

Dag 22 Knysna - Oudtshoorn.

Na het ontbijt rijden we af naar George waar we een bezoek brengen aan de Saasveld Campus.  Vervolgens rijden we via de prachtige Outeniqua Pass naar Oudtshoorn, 'de verenhoofdstad van de wereld'.Hierna heerlijk inclusief dineren.

Dag 23 Oudsthoorn

In de ochtend hebben we de keuze om de dag rustig te beginnen of om een bezoek te brengen aan de Cango grotten.Hier vinden we prachtige kalkstenen rotsformaties in uiteenlopende kleuren. Na de ontspannen ochtend of bezoek aan de grotten gaan we naar een struisvogelboerderij waar we een rondleiding gaan krijgen met uitleg over de grootste vogel op aarde. In de middag hebben we de keuze uit verschillende activiteiten. Welke wij gekozen hebben; daar komen wij op terug als wij daar werkelijk zijn.

Dag 24 Oudtshoorn - Kaapstad

Via één van de mooiste routes van Zuid-Afrika, Route 62, zullen wij onze reis vervolgen richting Kaapstad. Langzaam aan maken de ruige bergen plaats voor vruchtbare valleien. Onderweg komen we uitgestrekte wijnvelden en kleine dorpjes zoals Robertson en Worcester tegen. Voordat we inchecken in ons hotel rijden we naar Signal Hill voor een geweldig uitzicht op Kaapstad en de omgeving.

Dag 25 t/m 28 Kaapstad.

Tijdens deze dagen zullen we Kaapstad en de omgeving verkennen.

Vandaar gaan we weer richting Nederland.

En wat betreft de Conditionele voorbereidingen. Daar is niet veel van terecht gekomen. Maar dat halen we zeker tijdens onze reis makkelijk in!!! Haha.

We hopen iedereen zo goed mogelijk op de hoogte te houden met ons blog en voor op of aanmerkingen in opbouwende zin staan wij natuurlijk open.

Heleen & Jan