Amsterdam - Johannesburg

15 april 2015 - Port Elisabeth, Zuid-Afrika

Maandag 10 maart

We hebben alle koffers en handbagage klaar staan in de hal. Met vriendje van dochter afgesproken dat hij ons naar Schiphol zal brengen. Dan staat de auto daar niet 28 dagen op ons te wachten.

De wekker gaat om 4.00 uur onze grote reis zal vandaag dan eindelijk plaats vinden. Onze bagage achterin de auto geplaatst en wachten op onze chauffeur. De tocht naar Amsterdam gaat voorspoedig en we zijn gelukkig voor de algehele drukte bij de vertrekhal aangekomen. De koffers snel eruit, onze chauffeur Xerxes bedankt voor het vroege uur van vertrek en dan opzoek naar onze incheck balie.

klm  vertrekhal  handbagage

Om 10.00 uur  gaat onze blauwe KLM vliegtuig richting startbaan en al snel gaan de wielen van de grond. Onze vliegreis van 11 uur richting Zuid-Afrika is begonnen. De stewardessen komen als snel met drinken en kleine portie warme maaltijd en voor we het weten zijn we al boven Frankrijk. Door het kleine raampje kun je de dorpen en heuvels goed zien liggen.

Ondertussen vermaken wij ons met onze individuele Tv/radio scherm of lezen een boekje. Vele passagiers lopen een ommetje, om hun stijfheid tegen te gaan.

Als we in Johannesburg landen is het daar 22.00 uur ( er is maar één uur  tijdsverschil). We worden gecontroleerd op temperatuursverhoging. Dit ivm het Ebola virus. En als we onze koffers hebben lopen we naar de centrale hal waar een man met Fox-bordje ons al staat op te wachten. Dit blijkt onze reisleider Tjitte Wever te zijn. In totaal komen er 16 mensen bij hem te staan. Ons reisgezelschap voor de komende dagen. Veel wordt er niet gesproken, moe van de reis en het verlangen naar een goed bed.

Met een kleine luxe bus vertrekken we naar ons eerste hotel, net buiten Johannesburg.  Waar we om 00.30 uur ons hoofd neer leggen.

Dinsdag 11 maart:

Vandaag alweer vroeg uit de veren. Om 7.15 uur opfrissen en ontbijten. Het ontbijt deed erg Engels aan. Roereieren, beans en worstjes. Maar gelukkig ook genoeg andere lekkere dingen.

We beginnen met een stadstoer door Pretoria, we bezoeken Paul Krugerhuis, het laatste huis van President Paul Kruger,

paul Krugerhuis Voortrekker museum Voortrekker museum

daarna bezoeken we het Voortrekker Monument, die is opgericht ter herinnering aan de grote trek van de blanke Pioniers.

Vanmiddag gaan we naar SOWETHO ( South Western Township) waar je te voet of met een fiets door heen mocht gaan. Lébo, de eigenaar, ging met ons groepje lopend  door de sloppenwijk, waar de mensen op 4M2 met hun vieren in een klein huisje wonen. De meesten hebben geen toilet en water wordt op een centraal punt gehaald, welke de vrouwen in een twintig liter emmer op hun hoofd dragen. Veel huisvuil wordt op straat gesmeten, waardoor het plastic overal terug te vinden is.

bord Sowetho sowetho rondleiding hoezo straatvuil dit is nog redelijk eigen drinkwater maar geen riool